Demonstrações Alternativas e Re-Demonstrações na Produção e no Ensino de Matemática
DOI:
https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n2p203-210Resumo
Resumo
Neste estudo tratamos o tema demonstrações matemáticas com foco na atividade de demonstrar novamente resultados que já foram comprovados e buscamos entender as razões que impelem a prática matemática de elaboração de demonstrações alternativas. Expomos e justificamos nosso entendimento de que re-demonstrar e efetuar demonstrações alternativas é um modo de produzir matemática. Entendemos que na prática pedagógica ao ensinar matemática, a atividade de re-demonstrar e de efetuar demonstrações alternativas são importantes e destacamos a relevância de serem trabalhadas no ensino visando a aprendizagem dos professorandos em cursos de formação de professores de matemática.
Palavras-chave: Demonstrações Matemáticas. Demonstrações Alternativas. Ensino Superior.
Abstract
In this study, one deals with the topic of mathematical demonstrations with a focus on the activity of demonstrating results that have already been proven and one seek to understand the reasons that impel the mathematical practice of preparing alternative demonstrations. One exposes and justifies our understanding that re-demonstrating and performing alternative demonstrations is a manner of producing mathematics. One understands that in the pedagogical practice when teaching mathematics, the activity of re-demonstrating and making alternative demonstrations are important and one highlights the relevance of this content to be worked on formation teacher courses aiming the learning of the undergraduate students in mathematics.
Keywords: Mathematical Demonstrations. Alternative Demonstrations. University Education.