The Training of Mathematics Teachers From the Perspective of Developing the Teaching Competence of Professional Noticing

Autores

Resumo

This paper is part of a thesis already defended, which aimed to present the results of an investigation about the development aspects of the teaching competence of Professional Noticing. This competence was observed from the point of view of the mathematics lesson planning, using digital technologies in order to point out possible similarities, differences and singularities between two participating groups in initial and continuing education. This research is both qualitative and exploratory, using the case study as the main research strategy. In this context, an educational experiment was implemented, combining math activities with the use of technological resources in primary education. The experiment was divided into five modules, with a workload of 40 hours and the collaboration of 15 participating subjects. In this case, were used the following data collection instruments: online, lesson plans and evaluation rubric. Based on the results, an analysis was performed from the perspective of Discursive Textual Analysis and with the help of the software IRaMuTeQ. Developmental evidence of the competence of Professional Noticing were also observed in the proposed activities, mainly with regard to the recognition of the potential of using DICT in mathematics teaching.

Keywords: Professional Noticing. Mathematics Teaching. Teaching Competence. Textual Analysis; IRaMuTeQ.

Resumo

O presente artigo é um recorte da dissertação mestrado, já defendida e tem por objetivo apresentar os resultados de uma investigação sobre os aspectos de desenvolvimento da competência docente de Observar com Sentido. A referida competência foi observada sob o ponto de vista de planejamentos de aula de matemática, com a utilização de tecnologias digitais, de modo a pontuar possíveis similaridades, diferenças e singularidades entre dois grupos de participantes, em formação inicial e continuada. A pesquisa caracteriza-se como qualitativa de caráter exploratório, tendo como estratégia de pesquisa o estudo de caso. Nesse contexto, foi implementado um experimento educacional, reunindo atividades de matemática com a utilização de recursos tecnológicos, a nível de ensino básico. O experimento foi dividido em cinco módulos, contou com uma carga horária de 40h e a colaboração de 15 sujeitos participantes. Como instrumentos de coleta de dados foram utilizados: formulários online, planejamentos de aula e rubrica de avaliação. Com base nos resultados, analisados sob a ótica da Análise Textual Discursiva e com o auxílio do software IRaMuTeQ, foram observados indícios do desenvolvimento da competência de Observar com Sentido nas atividades propostas, principalmente no que diz respeito ao reconhecimento das potencialidades da utilização das TDIC no ensino de matemática.

Palavras-chave: Observar com Sentido. Ensino de Matemática. Competência Docente. Análise Textual. IRaMuTeQ.

Biografia do Autor

Gabriel Muller Konflaz, Universidade Federal do Pampa, Programa de Pós-Graduação em Ensino. RS, Brasil. Rede Estadual de Ensino na Região da 13 CRE do Rio Grande do Sul. RS, Brasil.

Licenciado em Matemática, Mestre Em Ensino

Vera Lúcia Duarte Ferreira, Universidade Federal do Pampa, Programa de Pós-Graduação em Ensino. RS, Brasil.

Professora Permanente do PPG-Ensino, Licenciada em Matemática, Dra. Modelagem Computacional

Publicado

2025-01-15

Como Citar

Konflaz, G. M., & Ferreira, V. L. . D. (2025). The Training of Mathematics Teachers From the Perspective of Developing the Teaching Competence of Professional Noticing. Jornal Internacional De Estudos Em Educação Matemática, 17(3). Recuperado de https://jieem.pgsscogna.com.br/jieem/article/view/12842

Edição

Seção

Artigos